Hem » Svensk MMA, The Zone, The Zone 6

Cheng klar för The Zone 6

18 januari 2010 kl.17:07 av Joakim Borgudd | 12 kommentarer

Det första namnet inför the Zone 6 ”Evolution” som går 27 mars är nu presenterat. Det blir stjärnskottet Victor Cheng som gör sitt tredje framträdande för organisationen. Fightern från Gladius MMA vann förra våren en uttagning hos Frank Shamrock och fick ett kontrakt med Strikeforce. Debuten skulle ha skett i höstas men ställdes in kort före då motståndaren skadade sig, istället är han nu bokad för en ny match på svensk mark.

12 kommentarer »

  • greg skrev:
    18 januari 2010 kl. 18:38

    Bra för oss svenskar att Strikeforce är mer flexibla med exklusivitet än UFC :)

  • andreas skrev:
    18 januari 2010 kl. 19:56

    trevligt. Får hoppas de ger honom bra och kvalificerat motstånd.

  • boris skrev:
    18 januari 2010 kl. 21:32

    kommer förmodligen få möta en inte så imponerande motståndare om man ser på hur the zone valt att matcha ”sina” fighters på tidigare galor. Alla från, eller runt om göteborg som fightas på tzfc får ytterst mediokert motstånd.

  • Malevolent skrev:
    19 januari 2010 kl. 13:43

    Samma gamla trötta argument vid varje svensk gala.

    Om vi kollar på senaste ‘the zone’ så hade ju majoriteten av alla fighters ”från, eller runt om göteborg” gått mindre än 5 pro matcher. Är rätt naturligt att de får motstånd med ungefär samma erfarenhet. Sen att göteborgs lokala fighters klarar sig bra när de möter motståndare med ungefär lika mycket erfarenhet är väl credit till dem?

  • boris skrev:
    19 januari 2010 kl. 17:43

    om du själv var på på senaste zone eller har sett den i efterhand så har jag svårt att tro att du inte innerst inne håller med om mina argument. Eller du blev kanske imponerad av det littauiska gänget som ställdes upp? Deras insats vid galan skvallrade ganska ogenerat om att det var deras största utmaning dittills vad gäller mma. För mig räckte det med att se presentationerna och deras walk-in för att ställa mig in på slakt. Vilket det blev. Jag sitter inte här och försöker klanka ner på zone, gladius eller någon annan som har med tzfc o göra utan klargör enbart att detta är den allmänna åsikten bland besökarna. Galan är till för att göteborgskillarna ska kötta sina motståndare o på så sätt få en extra skjuts ut i rampljuset. I sig inget direkt fel med det förutom att de en dag kan få problem med verkligheten. Cheng senast blev ju faktiskt ganska nitad och det var fler med mig som väntade på domarsignalen när han tog som mest stryk. Hade rollerna varit omvända så hade garanterat fighten avbrutits i ett tidigare läge och det vet alla, inget att hymla om. Övriga svenska fighters jag sett där (har varit på alla) känns dock riktigt riktigt vassa. Känns inte alls som om gbg skulle ligga före malmö eller norrland t.ex. Har själv hela min släkt o familj i gbg och älskar hela västkusten men zone är väldigt väldigt uppenbart med vad de vill ha ut av sina galor. Det var min åsikt.

  • max skrev:
    19 januari 2010 kl. 18:01

    malevolent- samma erfarenhet? Du har rätt bra koll på litauens lokala mma-scen förstår jag? Vilket skulle betyda att king mo eller brock lesnar skulle vara intressanta med tanke på antalet pro-fighter de gått? Att försvara littauernas medverkande med så torra argument fungerar inte riktigt va?

  • boris skrev:
    19 januari 2010 kl. 20:38

    OK! Låt mig presentera de litauiska krigarna som jag betalade 300 spänn för att se i november.

    *Trummvirvel*

    nr ETT! Laimonas Stancikas vs. Rami Aziz

    titta hans record! Ser riktigt lovande ut. Vid tillfället hade han 2-1 record.
    Dock bör tilläggas att de två killarna han slagit har ett GEMENSAMT record på 0-3. Nu är ju iofs inte detta det bästa exemplet då Rami debuterade så jag tycker ändå att det är OK…

    men det blir bättre.

    nr TVÅ! Ernestas Dapkus som mötte en av många titulerad submissionexpert och ett hyffsat välkänt namn bland oss som kan vår svenska MMA – Christoffer Svensson.

    Dapkus hade vid tillfället 2-3 i matcher. Vill man gå närmare in så ser man att han har tre raka förluster innan mötet i gbg och innan dess två vinster varav den ena mot en kille som debuterade mot dapkus, förlorade och har sedan inte gått mer samt en kille han mötte för åtta år sedan. Imponerande! Han hade ju gått fem fighter! Att man sedan inte går in på djupet och kollar vad det faktiskt är för några han mött spelar ju ingen roll. Win Svensson mycket överraskande!!! ironi

    nr TRE! Här är det bästa exemplet. Här har man gjort allt för att få fram en bra språngbräda till kickboxningsfenomenet Anton Mattsson. Tillslut hittade dom en kille som skulle bli en riktig nöt att knäcka. Edgaras Bajericius. Tyvärr så kan jag inte ge någon background info på Edgaras då han aldrig tidigare gått fight innan han mötte Anton. Däremot förstår man att han är vad dom kallar ”the real deal” när man ser bilden på honom där han poserar med ett par 16oz boxninghandskar på fightcardspresentationen. Att se han slåss var även det upphetsande då han körde en teknik som fick honom att se ut som om han aldrig någonsin varit i en fight. ever. inte ens på skolgården. Anton chockade dock alla med kvällen upset-vinst då han tillslut faktiskt lyckades besegra kvällens dragplåster med en spark som såg ut att döda edgaras. Denna matchningen var inget annat än upprörande. Min 13åriga kusin Robin hade utan tvekan kunnat stå för svårare motstånd.

    nr FYRA! Domingos Mestres motståndare Andrius Ordojan.

    Tyvärrkan jag inte hitta något om denna killen då han inte har ett registrerat record hos sherdog. Googla namnet så kommer enbart the zone resultat så jag tippar att detta var Edgaras Bajericius klasskompis som också fick hänga med. Syns dessutom tydligt att han har någon sorts utvecklingsstördhet. skäms!

    Tyck gärna att jag gnäller. MEN (!) jag är ett stort fan av MMA och försöker se så mycket jag kna och allra helst live. Så den sjunde november tog jag bilen 30 mil till gbg o pungade ut 300 spänn för att se dessa killar. Så ursäkta mig om jag har åsikter som kanske inte är så smickrande men zone-femman var så betydligt mycket sämre än de föregående galorna så jag övervägde att kräva mina pengar tillbaka. Ska bli kul o se på sexan vem anton, besam, cheng o resten av ligan får möta. För att inte tala om eddie bengtsson. Denna gången tänker jag dock inte medverka.

    Att påstå att detta är likadant i sverige över lag är fel. kolla SC eller Battle of Botnia och ni ser direkt att ingen av dessa galor ställt upp ett fightcard som är så JÄVLA uppenbart ojämt till sina egna killars fördel som the zone.

    VAd fan skulle ni i litauen o göra från början?!?! matcha våra svenska talanger istället då dom förmodligen håller tre gånger så bra klass.

    Team Yogaka skall hållas utanför det här då deras killar Oftast håller ok klass

  • Malevolent skrev:
    20 januari 2010 kl. 13:58

    Du har en del poänger, Boris, men det är ju egentligen bara två fighter du tar upp som var riktiga missmatches. Svenson VS Dapkus kunde ha varit en bra matchning (up and coming fighter mot mer rutinerad motståndare med blandade resultat)- tyvärr var ju Dapkus inte i en svacka, han var bara inte på tillräcklig hög nivå, period.

    Bajericius och Ordojan hade inte mycket att sätta emot, det är helt sant. De borde inte ha gått in i buren. Personligen tycker jag den stora frågan är hur deras klubb kunde låta dem gå upp i proffsmatcher över huvud taget? Är nivån på MMA betydligt lägre i Litauen, eller var det bara en oseriös klubb?

    Med det sagt så tycker jag det är en viss skillnad på ett par dåliga matchningar och att påstå att the zone bara matchar ’sina’ fighters mot vrak; de flesta lokala fighters mötte ju kvalificerat motstånd antingen från Team Yogaka eller andra svenskar.
    Om det skulle bokas in fler fighters från samma litauiska klubb i framtiden… tja, då kommer jag nog joina dig i din bojkott av det hela.

    Däremot så håller jag med dig i att det vore mer intressant att matcha svenska fighters mot varandra, då det finns många bra fighters över hela landet som förtjänar chansen, och därför att det är lättare att få jämna matchningar när de varit en del av samma amatörscen.

  • boris skrev:
    20 januari 2010 kl. 21:09

    Men kollar inte arrangören närmre på killarna som ställer upp? Dom blir väl bjudna till galan? Det fungerar väl inte som på någon lokal karateturnering? Tar man betalt för att folk som älskar den här sporten ska se dom fighterna som valts ut så får man nog ta och titta lite närmare på killarna som ska delta. Att kolla på ett record utan att veta ett skit om vad siffrorna innebär räcker då verkligen inte! Jag tycker att man åtminstone skall besöka den klubb man skall använda flera fighters ifrån och det har man uppenbarligen inte gjort med The Knight of Plunge. Har svårt att se August Wallén acceptera någon av dom förutom Ramis kille och möjligtvis, möjligtvis christoffer svenssons motståndare. Svensson borde förövrigt förtjäna att möta folk på hög nivå då han själv bevisat, åtminstone för mig, att han håller hög klass (är en riktig sucker för skickligt ground game). Den andra Svensson, Martin är nästan värre. Han har bevisat om och om igen att hans BJJ är fenomenal. Tillbaka till ämnet. Många av de ”svenska” killarna som ställer upp får du hålla med om håller riktigt riktigt hög nationell nivå. Är det inte en skymf då för oss som verkligen ser fram emot att se killarna, som kanske en dag slåss på en betydligt större arena, få visa vad dom går för mot vettigt motstånd. Då får man kolla upp saker lite mer än att titta på enbart antalet fighter. För det är väl självklart att olika länder håller olika nivå! Och eftersom att detta var så pinsamt uppenbart senast så är det väl inte så konstigt att man reagerar kraftigt då man faktiskt betalt pengar och i mitt fall gjort en resa av det för att se vad som påstås vara en av sveriges bästa mma-galor. Min uppfattning när jag satt i bilen hem, duktigt irriterad, var att känslan var att detta var en gala för göteborg av göteborg och meningen var att göteborg skulle få se sina bröder/söner/pojkvänner/polare… stå som segrare. Förståeligt, men inte proffessionellt. Det är professionella killar som är med och matchmakern borde vara detsamma

  • Jesper Gunnarson skrev:
    20 januari 2010 kl. 22:28

    Mycket åsikter här, det är kul med debatt men det gäller att hålla det på en bra och faktabaserad nivå.

    Någon hävdar att hemmafighters får fördel av domarna. Det är inte sant kort och gott. Alla får behandlas lika i match. Precis som fallet UFC och XSAC så kommer domarna från SMMAF och inte arrangören.

    Det är också så att de utländska motståndarna oftast har fler matcher i bagaget än sina svenska motståndare. Om det gör dem bättre är svårt att veta men mer erfarna är de i varje fall.

    Ni som följer UFC och t ex alla avhopp inför UFC 108 inser säkert att en matchmaker inte har världens enklaste arbete. Tänkta matchningar spricker allt som oftast och det är sällan eller aldrig arrangörens fel, men arrangören får i 99% av fallen skit för detta. Det är givetvis otacksamt att få skit för saker man inte själv har kontroll över. Fundera lite på detta.

    Jag är helt säker på att litauerna inte var matchmakerns förstaval om man säger så.

    Men om man ändå ser på deras insatser så vann en och en gick tiden ut, de andra två förlorande innan full tid. Att som matchmaker besöka klubbarna för alla deltagare än en utopi. Matchmakers förlitar sig på information från andra matchmakers. Då det är ett svårt jobb att vara matchmaker har de vett att ha ett nätverk där de delar information om vilken nivå olika tävlande har. Det är jag övertygad om att matchmakern gjorde i detta fall. I slutändan är kan det vara en litauer av Marius Zaromskis klass eler så är det inte det.

    Det är ju till och med så att alla matchningar skall redovisas till Länsstyrelsen och därmed statlig kontroll på matchningar.

    Matchningar som på pappret kan vara jämna kan se ojämna ut i verkligheten av en hel massa anledningar. Dagsform, fel taktik, otur etc.

    Några här drar förhastade slutsatser baserade på åsikter som inte är faktagrundade. Det är rätt vanligt på Internet idag tyvärr.

    Med allt detta sagt så tror jag inte vi får se några fler litauer på The Zone i framtiden. Däremot tror jag på en grym gala med ny stor bur den 27:e mars!

  • boris skrev:
    20 januari 2010 kl. 23:00

    Jag förstår att det inte är världens lättaste jobb att vara matchmaker men om man arrangerar en gala som skall dra tusentals betalande åskådare och dessutom visas på riks-tv i efterhand så hade åtminsdonde Jag som matchmaker velat göra en en eller tvådagars tur till klubben varifrån jag ska matcha fyra killar. Littauen ligger inte särskilt långt bort och en tur och returbiljett till Villnius bör man få tag på för inte allt för många hundralappar. De svenska killarna känner man förmodligen bättre till då jag antar att man ofta befinner sig på diverse sw tillställningar, regionsmästerskap osv. Men är det inte i ert intresse som arrangör att skapa underhållning? Hur ofta vinner egentligen de utländska killarna i era galor. Finns det någon statistik på det? Efter fem galor så tror jag att man gjort det och ser fram emot att se sexan.. på tv…

  • Jesper Gunnarson skrev:
    21 januari 2010 kl. 20:24

    Jag hade önskat att det både fanns tid och ekonomi för matchmakern att åka runt och studera fighters. Men där är inte sporten ännu. Jag är övertygad om att matchmakern gör sitt bästa under rådande omständigheter.

    Statistiskt sett vinner utlänningarna ca 32% av matcherna. Dock är antalet matcher lite för få för att dra några egentliga slutsatser av det. Angående statistik så har de utlänningarna ca 70% fler matcher som erfarenhet än sina svenska motståndare.

    Vet fortfarande inte om det går att dra någon slutsats av de, men svenskar verkar bra i förhållande till antal matcher.

    Om svenskarna hade haft fler matcher i bagaget än utlänningarna och en hög vinstprocent så kunde man höja på ögonbrynet. Men nu är inte så fallet.

Lämna kommentar!

Följ kommentarerna via RSS.

* Obligatoriska fält

MMABloggen har stöd för Gravatars. För att skaffa din egna Gravatar, registrera dig på http://www.gravatar.com.