Hem » Strikeforce, UFC

Dan Henderson till Strikeforce

7 december 2009 kl.21:55 av Joakim Borgudd | 40 kommentarer

Ikväll skriver Sherdog att den dubble mästaren i Pride, Dan Henderson, har skrivit på för Strikeforce. Kontraktet ska vara för 4 matcher under 16 månader och debuten kan möjligen ske mot mästaren Jake Shields i april då Strikeforce för andra gången syns på CBS.

Henderson har uppgetts förhandla med Strikeforce sen i oktober men han ska hela tiden ha hållit dörren öppen för UFC säger hans manager Aaron Crecy. I nuläget är ännu inget officiellt angående detaljerna i hans kontrakt men det lär vara ett bra avtal. Självklart har det här skapat starka reaktioner hos UFC men deras galjonsfigur, Dana White säger i en kommentar till MMAfanhouse säga att han tvingade Henderson att skriva på för Strikeforce.

”Han är nöjd, men realiteten är att jag tvingade honom till att skriva på det avtalet. Jag sa till folk redan i helgen att han skulle skriva på under veckan. Tror du att det finns någon kille som jag vill ha men inte kan få, förutom Fedor Emelianenko? Än så länge är han den enda fighter vi inte kunna få. Men alla andra vi velat ha, de har vi skrivit kontrakt med. Om jag ville ha Dan Henderson, då kunde jag ha skrivit kontrakt med honom”.

Om det här verkligen stämmer låter jag vara osagt, självlart hade Henderson kunnat fått vad han velat hos UFC om de verkligen velat förlänga med honom. Däremot tror jag att deras val att inte ge honom status som första utmanare har definitivt påverkat hans beslut. Henderson ville verkligen möta Anderson Silva och nu lär det aldrig hända. Nu har även Sherdog fått Henderson att själv kommentera det hela, där säger han bland annat detta.

”Mitt beslut är baserat på många olika saker, det var inte bara en finansiell fråga. Det var det faktum att jag kände att jag inte fick den match jag ville ha i UFC. Jag tycker att jag ställt upp för UFC flera gånger och hade förtjänat rätten att få en titelmatch. Och självklart är det också en fråga om publicitet, CBS kan ge betydligt mer än PPV och Spike TV.”

Strikeforce har definitivt gjort en bra affär, även om inte Henderson är någon som gör en hel gala är han ett stort namn. Dessutom är det en styrka att han kan gå i både mellanvikt och lätt tungvikt. Där säger de första rapporterna att det är mellanvikt och en match mot Jake Shields som gäller, men självklart finns en match mot Gegard Mousasi även med i bilden. Personligen blir jag exalterad över en potentiell match mot Nick Diaz, det kunde bli en intressant match minst sagt. Däremot tror jag att det realistiska vore en titelmatch direkt för Henderson.

40 kommentarer »

  • Daniel (filmtips m.m) skrev:
    7 december 2009 kl. 22:05

    Se där ja…kanske var lika bra detta.

  • Moffe skrev:
    7 december 2009 kl. 22:19

    Intressant faktiskt, trodde dock att han skulle köra en vända mot Silva först.

  • Joakim Borgudd skrev:
    7 december 2009 kl. 22:49

    Mm, visst hade det varit kul, men tycker det gör mer nytta för Strikeforces divisionen än vad han gjorde för UFC så summan blir bättre MMA överlag.

    Jag ser gärna hendo mot Shields, Mousasi, King Mo, Diaz, Lawler, Jacaré tex.

  • Joakim Borgudd skrev:
    7 december 2009 kl. 23:18

    Tack för det.

  • Kemal skrev:
    7 december 2009 kl. 23:21

    Vilken division strikeforce skaffat sig nu.
    Ser fram emot Hendo vs Shields i första hand :)

  • Klasse skrev:
    7 december 2009 kl. 23:46

    Kan älska detta, vad ska Shields ta sig till då han inte längre är bästa brottaren?:)

  • Akira skrev:
    8 december 2009 kl. 00:00

    Synd egentligen eftersom Hendo var den enda i UFCs mellanvikt som hade potential att slå Silva

  • shad skrev:
    8 december 2009 kl. 00:12

    tycker de e smart av Hendo att gå till strikeforce där han har stor möjlighet att bli mästare… slå Silva hade han inte gjort även om han fått 10 chanser!

  • andreas skrev:
    8 december 2009 kl. 00:16

    riktigt trevligt.

    förresten någon som har koll på kontaktsituationen för hw i ufc. Hade varit trevligt om någon i toppskiktet där skulle lämna ufc för att möta fedor.

  • Kenneth Jansson skrev:
    8 december 2009 kl. 00:19

    Gegard är den match som jag helst vill se före någon annan fight!

  • acke skrev:
    8 december 2009 kl. 00:21

    Bra. Börjar tröttna på hur UFC hanterar vissa situationer, känns som att dom sätter sina fighters i andra hand hela tiden. Intrycket man får är att dom -bara- vill tjäna pengar.

  • David skrev:
    8 december 2009 kl. 00:38

    We’ve heard that Henderson was asking for a lot of money. Is he now your highest-paid fighter?
    No.

    Is he your highest paid other than Fedor?
    Fedor is the highest-paid athlete in Strikeforce. We have two other athletes who are getting paid as much as Dan, but I really can’t say any more than that.

    Känns som acke har rätt, var en fråga om respekt.

  • Benke skrev:
    8 december 2009 kl. 01:11

    Buffeltaktik fungerar inte i alla lägen uppenbarligen. Känns som det finns tillräckligt med intressanta matcher för Hendo i Strikeforce… så varför inte?

  • Invalido skrev:
    8 december 2009 kl. 01:55

    Strikeforce blir mer och mer intressant. Finns som sagt var ett par intressanta namn där nu. Synd att man inte får se Strikeforce på TV i Sverige bara. Men man ska väl inte gapa över förmycket utan vara nöjd över att Tv4 visar UFC.

  • Jakob skrev:
    8 december 2009 kl. 11:11

    Tycker fan UFC borde börja darra.
    Samtidigt som UFC promotar fighter som Kimbo vs. Alexander så promotar SF exempelvis Mousasi vs. Henderson. När MMA-hypen lagt sig i media(likt poker och alla andra tv-hyper genom åren) så är dem som är genuint intresserade av MMA kvar, och de är INTE intresserade av att se handplockade matcher. Iallafall inte jag.
    Det är en liten dröm att få se Hendo och Gegard mot varandra.

  • Andreas skrev:
    8 december 2009 kl. 12:18

    Haha men hallå vakna Jakob.
    Lightweight Championship bout: B.J. Penn (c) vs. Diego Sanchez[1]
    Heavyweight bout: Frank Mir vs. Cheick Kongo[1]
    Welterweight bout: Jon Fitch vs. Mike Pierce[1]
    Lightweight bout: Kenny Florian vs. Clay Guida[1]
    Heavyweight bout: Paul Buentello vs. Stefan Struve[1]

    Helt okej card nu till helgen va? UFC har fortfarande sjukt mycket mer bredd, både på topfighters och på ”avrage”-fighters. Så fortfarande en bra bit bort innan Dana/UFC behöver börja darra…

  • Liam skrev:
    8 december 2009 kl. 13:33

    No doubt. No doubt. Men den dagen kommer. Forr eller senare kommer UFC att behova se sig om.

  • jöz skrev:
    8 december 2009 kl. 14:26

    Vi ska nog inte överdriva situationen allt för mycket. Jag tror faktiskt på Dana när han säger att han kunde fått Hendo, men att det inte var värt pengarna. Däremot kan vi givetvis diskutera UFC personalpolitik till leda och konstatera deras brister.

    Min chansning var att Dana såg en ganska gammal exbrottare som redan fått chansen på två titlar och kände således att pengarna användes bättre på annat håll. Sedan att jag personligen hellre ser Henderson, en skicklig atlet och legend inom sporten, än gamla streetfighters och avdankade fotballers, är något Zuffa kan skita fullständigt i.

    Det finns i idrottsvärlden överallt: De som gör stora pengar åt organisationerna får mycket betalt. Henderson är (särskilt inte efter sina förluster mot Jackson och Silva) inte den kassako som UFC önskar sig.

  • Jakob skrev:
    8 december 2009 kl. 14:27

    Andreas:

    Det handlar inte om alla fantastiska fighter som UFC kan sätta ihop(och sätter ihop) utan hur mycket missnöje man skapar genom att handplocka motståndare för en högst medioker MMA-utövare som aldrig hade fått stå i UFC utan sin youtube-hype.
    Jag är själv en UFC-kramare men det tar bort den stämpel av kvalité och seriositet som UFC har haft en lång tid nu.
    Som Dana prata om Hendo som om han var en nobody och nämna att hans namn inte säljer samtidigt som dem promotar Kimbo, ett namn som säljer men kan inte fightas. Det blir urvattnat löjligt, det var mer så jag menade. Inte att Strikeforce på något sätt är på väg om men man har gjort mycket smarta val och bra galor(om än sunkig produktion) och i fortsätter UFCs skadebekymmer samtidigt som Strikeforce har maximalt flyt så kommer de knappa in ordentligt inom de närmaste 2-3 åren. Tror jag iallafall.

  • Jakob skrev:
    8 december 2009 kl. 14:30

    Ni får ursäkta min mediokra stavning och meningsuppbyggnad.
    Många bollar i luften samtidigt.

  • jb skrev:
    8 december 2009 kl. 15:24

    jag håller med jöz

  • julle skrev:
    8 december 2009 kl. 17:11

    Anledningen till att ni inte vill överdriva situationen är för att Dana har lyckats med sin Hype, Strikeforce kan ha fighters som Clay Guida och andra liknanda från ufc bara att ni inte sett dom fightas så jag tror att efter ett tag kommer Strikeforce lyckas hypa vissa fighters på samma sätt som UFC lyckats

  • Andreas skrev:
    8 december 2009 kl. 18:20

    Clay Guida var väll ett ganska dåligt exempel? I mina ögon är top 5 mest underhållande fighters i världen.
    Självklart finns det bra fighters i andra organisationer. Dock är UFC överlägset störst och då är det naturligt att de bästa fighters söker sig dit… Sen håller jag med att UFC har låga löner på många av sina fighters, men det kommer ju gå åt det bättre ju mer konkurrens UFC får från andra organisationer, samt när sporten bara blir större och större. Är fortfarande ganska stor skillnad mellan antalet tittare på Superbowl och ett UFC-event…

  • jöz skrev:
    8 december 2009 kl. 18:53

    julle.
    Nej, jag tror inte Dana har zen-mästrat mig såpass. Jag tror bara att karlen vet hur man sköter ett företag och han vet vad som funkar i ringen. Henderson hade aldrig släppts om han inte redan fått chansen på de i fallet aktuella titlarna.
    Sedan är det väl bara att kontatera (om än oförståeligt) att Hendo inte drar den stora publiken och kan således inte motta den högsta betalningen. I Strikeforce blir han emellertid en top-3-stjärna och en helt annan typ av dragplåster. Bredvid namn som Lawler, Le och Shields (i all ära) lyser han betydligt starkare än vad han gör jämte UFC’s nuvarande stjärnskott och mästare.

    Strikeforce kan säkert lyckas få fram några egna produkter de också, men än så länge är de långt bakom på den fronten. Dessutom kan de, pga utbudet, inte erbjuda lika många galor som UFC kan. Vi får väl vänja oss vid fler organisationer som slåss om de stora namnen och MMA kommer antagligen fortsätta att vara något av en gissningslek för de insatta i frågan om vem som verkligen är bäst i respektive division.

  • julle skrev:
    8 december 2009 kl. 19:37

    Nu ska väl Dana i vanlig ordning komma med sitt ljug om hur Henderson var en idiot och konstiga saker…

    Dana White är så jävla korkad

  • julle skrev:
    8 december 2009 kl. 19:37

    Jag menar kan han inte bara acceptera en sak som den är utan att öppna sin kaxiga omogna käft

  • Andreas skrev:
    8 december 2009 kl. 22:07

    Dana må vara flintskallig och stor i käften. Men korkad är han då inte.

  • julle skrev:
    8 december 2009 kl. 22:57

    Nej det har du rätt i, eller jag tycker han är korkad men han driver en bra business.

  • Farujah skrev:
    9 december 2009 kl. 16:40

    Om hendo inte drar den stora publiken, så är det bara en fråga om dålig marknadsföring från UFCs sida. Det är betydligt roligare att titta på Dan Henderson, än att titta på t.ex. Randy Couture.

  • Per skrev:
    9 december 2009 kl. 23:07

    Tänk er strikeforce om 3 år i denna farten….. Min diagnos för strikeforce är följande:

    Alternativ 1
    Strikeforce har fått över de flesta fighters från UFC, samt att alla nya stjärnor som uppkommit genom andra orgisar skriver på för strikeforce. och vi ser än en gång hur japnerna som ju allierar med Strikeforce tar över MMA tronen igen. ”The revenge of the japanese Assasin” S. Aoki står och asgarvar och säger: ”kyss mig i arslet Dana White japansk MMA är bäst” PRIDE 4 ever

    Alternativ 2

    UFC köper upp Strikeforce, alla som svikit Dana och hoppat över, får smaka på Livremmen.

    DEN SOM LEVER FÅR SE……….

  • Vinnysimmo skrev:
    9 december 2009 kl. 23:15

    Alternativ tre. Strikeforce signaravdankade stjärnor och ger dem på tokför generösa kontrakt. Går sedan i konkurs al la WCW

  • affe skrev:
    10 december 2009 kl. 09:14

    Vinnysimmo:
    Du har en poäng där.

    håller med jöz om att Dana nog vet hur man sköter ett företag.
    Han vet nog vad som är bäst för UFC.

  • lars skrev:
    10 december 2009 kl. 10:32

    Kanske är fel att ta upp det här, men.
    När Fedor tackade nej till ufc så ville han ha 50 % av ufc. Om vi förutsätter att det var av just den galan och vi förutsätter att det skulle ha sålt 2m ppv istället för normala c.a 1m ppv. Så ville den girige ryssen ha 50 MILJONER DOLLAR plus 50 % av en fullsatt arena c.a 1.5 mijoner dollar plus 50% av allt annat = 51,5 MILJONER DOLLAR PLUS MKT MER. för en match som hans motståndare Lesnar skulle få 400000 dollar för. Inte ens FARUJAH EMELIANENKO kan säga annat än att, fy fan vilken girig ryss.

  • jöz skrev:
    10 december 2009 kl. 11:08

    Jag vill inte tala illa om Fedor. Han är en klass för sig (och så vidare).
    Men man kan väl ha viss förståelse för om UFC släpper drömmen om Fedor om det som lars säger är korrekt. Dessutom vet man inte hur många matcher Fedor har kvar i kroppen (även om vi givetvis hoppas på sisådär 200 stycken).

    När det kommer till förhandlingar brukar ju annars Fedor vara ganska tyst (väl?) och låta M-1 sköta förhandlingarna. DÄR kan vi nog prata giriga ryssar. De är även de som har kontrakterat Mousasi och står bakom Gegards och Fedors hand-in-hand-deal (som nödvändigtvis inte stämmer enligt Cooker på Sherdog).

  • Farujah skrev:
    10 december 2009 kl. 15:50

    Lars hahahah, visste inte att du var så insatt i hur kontraktet såg ut. Varför sprida en massa lögner om saker som du inte har någon aning om? Jag förstår varför UFC inte ville göra en co promotion, då det inte gagnar deras affärsmodell det minsta. Dock är det löjligt från deras sida att påstå, att fedor duckar topfighters, då Strikeforce tungvikt är minst likabra som UFC:s.

    Till skillnad från dig så låtsas jag inte mig veta saker, men ett rimligt antagande vore ju att m-1:s kontraktsförslag inte stämde över med din beskrivning. Du måste lära dig själva på Fedor och M-1. En Co-promotion innebär, att du delar på allt, kostnader, löner osv, och naturligtvis också förtjänsten.

  • lars skrev:
    10 december 2009 kl. 16:43

    What took you so long? Jo jag känner Dana väl,inte. Men det är ju bara att räkna. Det skulle blivit den största matchen i MMA historien eller hur och om en vanlig gala säljer omkring 1000000 ppv skulle den här sålt minst 2.1 ppv i USA kostar 50$ alltså skulle M1 och Fedor ha 1 mijon gånger 50 dollar = 50 miljoner dollar. Full stadion brukar ge c.a 3 miloner dollar=1.5 till ryssarna.
    Sen tillkommer försäljning av grejer och sponsor pengar och sjävklart minus alla utgifter. Om vi leker med tanken att 75 procent av inkomsterna går till utgifter så skulle Ryssarna ändå ha en jävla massa deg eller hur. Det kanske fanns lite sanning i ryktet om 30 miljoner dollar för 6 matcher ändå. Och ditt snack om att det är ju M1 som är giriga och inte Fedor köper jag inte alls. Han är delägare och om han verkligen ville så skulle matchen ha blivit av.

  • Farujah skrev:
    10 december 2009 kl. 18:13

    Lars, nu är ju allt bara spekulationer från din sida. Ja Fedor äger 20% av m1, kan du klandra honom för att han vill tjäna pengar när fighting karriären är över? Många MMA fighters kommer på gamla dagar att sluta lika tragiskt som WWE brottare, jag menar, vad ska dom göra efter karriären.

    UFC har aldrig bekräftat ett sådant kontrakt som du beskriver, inte ens det här med 50 miljoner dollar för 6 matcher. När Dana fick frågan så sade han ”We offered him a great deal”, han bekräftade alltså inte det.

    Att du hatar Fedor och inte kan acceptera att han är världens bästa fighter är en sak, men kom inte med halvsanningar och egna bristfälliga kalkyler som ditt understöd.

  • lars skrev:
    10 december 2009 kl. 19:11

    Hatar inte Fedor jag känner honom inte. Jag gillar bara inte att de flesta här verkar hata UFC och ÄLSKA Fedor och Strikeforce. Man hör bara att det var dumma Dana´s fel att det inte blev ngt. När det förmodligeb var Fedor som sa nej jag vill ha mer pengar. Bristfälliga kalkyler??????? co promotion= siffrorna jag skrev ELLER??? Och ryktet sa 30 inte 50 miljoner.Visst vi kan aldrig veta alla siffror, men siffrorna de delar ut är att ungefär 1M ppv per gala och det kostar 50 dollar att köpa det,så då kan vi väl bara addera. Och vi kan bara anta att det skulle ha blivit den mest sålda galan någonsin,ja du borde se vad jag menar.

Lämna kommentar!

Följ kommentarerna via RSS.

* Obligatoriska fält

MMABloggen har stöd för Gravatars. För att skaffa din egna Gravatar, registrera dig på http://www.gravatar.com.