Hem » Krönikor, UFC, UFC 107

Onsdagskrönikan – BJ och viktklasserna

16 december 2009 kl.10:20 av Joakim Borgudd | 20 kommentarer

Jag antar att ni förstår direkt var det här är på väg, det handlar om BJ Penns vara eller icke vara i weltervikten. Som tur är verkar Dana White redan ha gjort upp en plan för sin mästare och tänker inte låta honom få första bästa chans på sin Moby dick, det vill säga Georges St. Pierre. Om vi ska fortsätta på de litterära parallellerna så är jag ganska säker på att Penn skulle följa efter St. Pierre upp i mellanvikt om det är vad som krävs för att han ska få en tredje chans att besegra kanadensaren. Därmed inte sagt han skulle göra det med ett ben som kapten Ahab i boken, däremot gör Penn nog nästan vad som helst för att få en tredje chans.

Jag säger inte att det är omöjligt för Penn att slå St. Pierre, varje gång vi ser Penn verkar det vara en bättre version. Hans nya fysträning verkar ha gjort honom ännu svårare att ta ner och tittar man på statistiken ser man att att han inte förlorat som lättviktare sen 2002 mot Jens Pulver. Den förlusten är dessutom hans enda som lättviktare någonsin. Trots det kändes den senaste förlusten mot St. Pierre lite för ensidig för att jag ska vilja se en tredje match mellan de båda och ärligt talat känns det som att den bästa Penn vi har sett är i lättvikt. Det verkar dock inte bekymra Penns tränare som redan börjat prata om en ny tur till weltervikt.

Frågan är då vilka han ska möta, det finns inte direkt en drös med utmanare redo i divisionen. Det pratas om namn som Frankie Edgar och Gray Maynard, där har ju Edgar förlorat mot Maynard så han går kanske bort. Maynard är planerad att möta Nate Diaz i januari och ännu en vinst där, hans i så fall sjunde raka i UFC kastar honom definitivt in i diskussionen. Tyvärr är han knappast en dröm att marknadsföra, fem raka segrar via domslut säljer inga biljetter utanför bekantskapskretsen.

En rematch mot Kenny Florian är ju alltid möjlig också, men denne får nog vinna ett par matcher riktigt dominerande innan UFC vågar ge honom en ny chans. Med Florian fick i alla fall jag slut på namn som inom kort kan klassas som utmanare till titeln. Det känns verkligen som att UFC måste börja leta utanför organisationen om man ska kunna hålla kvar BJ i lättvikt för ens ett par matcher framöver.

De killar utifrån som man borde hämta in är först och främst de som ofta rankas som nummer två och tre i världen, Shinya Aoki och Eddie Alvarez. Självklart finns det problem med deras kontrakt med DREAM, Bellator och så vidare. Det mesta brukar dock gå att lösa med tillräckligt mycket pengar och att förse Penn med utmanare borde vara högsta prioritet för UFC, annars kommer han tvinga till sig en ny match mot GSP förr eller senare. Kan man inte knyta till sig de bästa lättviktarna från Japan finns också alltid möjligheten att hämta in lättare killar, vem skulle inte på sikt vilja se en supermatch mot Jose Aldo om denne bibehåller sin vinstsvit?

Däremot är jag inte emot att man ger honom lite matcher i weltervikt som man gjort med Anderson Silva. Ge honom lagom duktiga killar, jag skulle i alla fall gärna se honom möta killar som Mike Swick eller varför inte Jon Fitch. Om BJ slår Fitch slipper ju UFC dessutom oroa sig för att man måste ge denne en ny titelmatch.

Som jag ser det har BJ chansen att cementera sitt rykte som världens bästa lättviktare någonsin. Men då måste han se till att regera lättvikten i UFC för ett par år framåt och inte samla på sig förluster mot större och starkare motståndare i en viktklass där han inte är som bäst. Där har Dana White och teamet runt BJ det stora jobbet i att hitta tillräckligt intressanta utmanare samt hålla Penns ego under kontroll. Det känns dock lite som att han är en för orolig själ för att stanna i en viktklass och rensa ut fullständigt. Han har ju sin Moby Dick att jaga.

20 kommentarer »

  • Karl-GSP skrev:
    16 december 2009 kl. 10:32

    Tack för trevlig läsning. Dom har verkligen en nöt att knäcka. Ärligt så känns en match mot ALDO helt galen grym. tror doc inte på någon sådan match :)

  • Farujah skrev:
    16 december 2009 kl. 11:00

    Killar som gray maynard och frankie edgar är killar som bj käkar till frukost.

  • MrE in 2D skrev:
    16 december 2009 kl. 11:19

    kanske hellboy som snart blir freeagent, hoppas DW inte leker stand up komiker bara…

  • Alexander Öhrstrand skrev:
    16 december 2009 kl. 11:20

    Shit. Jag trodde inte att Bj ville ha en till match mot GSP. Inte efter den senaste omgången av total överkörning han åkte på. En sån beatdown räcker det väl med en gång.

  • Kalven skrev:
    16 december 2009 kl. 11:53

    Jag vill verkligen se BJ – GSP III. Och den här gången ska BJ ha tagit alla tillsatser som GSP tar (eller möjligen höja sina intag om han redan nu kurar) för att vara hyfsat jämförbar styrkemässigt.

    BJ är tillsammans med Silva min absoluta favorit i UFC och jag vill se honom prestera som i början av BJ – GSP I igen.

    WAR BJ!

  • same skrev:
    16 december 2009 kl. 12:27

    hehe ingen som kommenterat moby dick? :D
    ärligt talat så spöar inte bj gsp, inte en chans.

  • BLS skrev:
    16 december 2009 kl. 12:56

    Tycker att BJ redan cementerat sin status som lättviktare. Har ju kört över allt i sin väg som lättviktare sedan den oavgjorda mot Uno 2003. Gomi, Pulver, Stevenson, Sherk, Florian och Sanchez. Finns absolut inget som talar för att någon lättviktare skulle ha en rimlig chans mot honom. Däremot tycker jag han borde ta en eller två matcher till i lättvikten mot Edgar och Maynard, om Maynard nu slår Diaz. Mest för att de båda förtjänar det. Hans record i UFC’s weltervikt är 1-3, vilket förvisso inte imponerar i sig, men tar man i åtanke att han mött Hughes x2 och GSP x2 är det inget att skämmas för, speciellt inte med tanke på att det endast var i en av de 4 matcherna BJ inte såg bäst ut.
    Han slog Hughes i första ronden under den tiden Hughes nästan ansågs oslagbar, möblerade om GSP’s ansikte i deras första möte, men svek sig själv pga dålig träning inför den matchen. I andra matchen mot Hughes dominerade ju BJ stort tills han lyckades skada sig själv. Och i sista GSP matchen blev han överkörd, dock inte utan kontrovers. Nä, BJ är helt klart talangfull nog att slå vem som helst i WV, dock måste han vara totalt förberedd för det den här gången. Och absolut inte få en match mot GSP direkt, han måste bevisa sig först.

  • henrik skrev:
    16 december 2009 kl. 13:05

    Jag verkar vara den enda som tror att Shinya Aoki inte skulle ha en chans mot top 5 i ufc! eller?

  • julle skrev:
    16 december 2009 kl. 13:29

    Nej henrik, jag instämmer

  • shad skrev:
    16 december 2009 kl. 13:32

    snäääälla Joe Silva… fundera inte ens på BJ Penn GSP III! De e ju så dumt så man trillar av stolen. Ni som tror att BJ någonsin kan kliva upp vinna över GSP borde se matchen dom gick senast en gång till. Titta på BJ:s blick… han va ju rädd! han blev totalt överkörd på alla plan. Han gav upp!!! Han förstod den dagen att han inte rår på GSP, punkt. Kontrovers? han blev ju köttad stående, och matchen va sig lik innan de påstådda insmorningen. ????
    Han förskte bara rädda situationen då han hade trashtalkat GSP så mycket för att han ”klappade” mot Serra och va en quitter… haha… njuter fortfarande när ja tänker på hur han fick äta upp sin kaxighet…
    Han har helt enkelt inga tools mot honom. BJ är den bästa LV i sporten i min bok. Han kan säkert vinna över många respekterade welterviktare. Men GSP är ingen vanlig snubbe… där måste man inse att hans hawaiiboxning håller inte… hans super balans takedown defense är betydelselös… hans prodigy BJJ Black Belt hjälper honom knappast…

    Så sällan som GSP går matcher nuförtiden så vill man verkligen inte ”slösa” bort en av dom på en sån matchning… Det är lika löjligt som att se Coleman vs Shogun 3… Det enda positiva som ja skulle få utav den matchen är ett tillskott i plånboken då ja hade tagit ett banklån och satt ALLT på GSP…

  • BLS skrev:
    16 december 2009 kl. 14:01

    @shad
    Första ronden bestod i GSP pressandes BJ mot buren. Inte mycket till slagväxlingar i den ronden. I andra ronden fick GSP ner honom och BJ tog till rubberguard, vilket inte hjälpte alls och GSP fick in ett slag där BJ fick sig en hjärnskakning. Hur han sen lyckdes hålla sig vaken resten av matchen är lite av ett under.
    Påstådda insmorningen ? Det är ett faktum, hans hörna åkte dit på bar gärning, och det är inte för inte de ändrade reglerna efter den matchen. Hur mycket det verkligen påverkade utgången av matchen kan man ärligt talat inte veta, men det försvårar ju självklart användningen av rubberguard. Nu skyller jag absolut inte BJ’s förlust mot GSP pga vasselin-fusk. GSP hade en perfekt gameplan och var överlägsen i den matchen. Det säger dock inte att en till match ser ut på samma sätt, förbereder sig BJ perfekt kan det helt klart bli match av det hela i min mening. Även om jag definitivt slulle ha GSP som favorit till att vinna.

  • jöz skrev:
    16 december 2009 kl. 15:23

    henrik, julle.

    Jag håller med er. Trots att jag fullkomligt älskar Aoki så tror jag dessvärre att han inte skulle ha mycket att hämta i UFC. Dels på grund av den stora (snudd på cirkelformade) buren som inte går att skärma av, dels på grund av storleken och styrkan på många amerikanska brottare i divisionen.

    Angående Aldo.
    Klart som satan tanken är intressant, men i sådana fall kanske i en catchweight 150? Känns inte rättvist att kasta upp Aldo 10 lbs för att möta en av de bästa pound-for-pound-boxarna i världen.

    Angående GSP.
    En sådan match kommer inte bli aktuellt förrän BJ tagit några segrar mot andra topprankade welterviktare(Detta enligt Dana White), vilket verkar väldigt rimligt. Det finns gott om bra matcher för BJ om han vill hävda sig.

    Angående Maynard.
    Han må vara svår att sälja in, men han är det bästa de har just nu och BJ har haft svårt med starka brottare tidigare.

  • Ninja skrev:
    16 december 2009 kl. 15:42

    Hämta in letten från England Marius nånting han e ett djur… Skulle bli häftig match

  • Joakim Borgudd skrev:
    16 december 2009 kl. 15:54

    Jag är väl också något tveksam till att Aoki skulle ha en chans mot BJ, men han är ett stort namn som definitivt gör en huvudmatch.

    Och Aldo absolut i catchweight, men samtidigt kanske han siktar upp på lättvikt i framtiden? Han är ju ung och ganska långa i fjädervikt.

    Ninja, Marius Zaromskis menar du? Han är welterviktare och ska debutera för Strikeforce i vår.

  • jöz skrev:
    16 december 2009 kl. 16:17

    Borgudd.

    Kanske i framtiden.
    Men ännu bättre skulle väl vara att låta de lätta killarna leka med de stora prischeckarna på UFC snart (alternativt hypa WEC) för WEC’s galor är ju fruktansvärt bra underhållning (tycker iaf jag). Lite tunna rosters måhända. Finns ju också ett par LW i UFC som nog kan droppa 10 till om möjligheten fanns.

  • Björn skrev:
    16 december 2009 kl. 17:00

    Jöz: starka brottare som t.ex. Sherk eller Hughes? Den enda brottaren (nuförtiden är han väl mer eller mindre det) som BJ har haft problem med är GSP som väger 10 kg mer än honom. Maynard-fighten skulle bli så sjukt tråkig, ungefär som BJ-Kenny fast med en enstaka takedown för Maynard som ändå inte kan hålla kvar BJ.

    Med det sagt så har han ändå förtjänat en titelmatch, trots att han är lika spännande som smaken vanilj.

  • jöz skrev:
    16 december 2009 kl. 17:32

    Björn.

    Om man ser till BJ’s förluster så är det just brottare han har haft svårt mot. Jag säger inte att han skulle torska mot Maynard, absolut inte, men om inte annat är det en bra uppvärmning inför de större killarna i 170. Om han skulle få svårt med Maynards brottning, skulle han med största sannolikhet få svårt med brottare som Kos eller giganter som Johnson, Alves m fl.

    Gray har faktiskt gått väldigt bra och i slutändan är MMA en sport som handlar om att vinna. Ur det perspektivet har han, som du också påpekar, förtjänat en chans.

    Att BJ slog ut Sherk är förvisso sant, men Muscle Shark har inte sett särskilt vass ut sedan återkomsten efter avstängning. Dessutom ska jag väl understryka att jag inte på något sätt tror att BJ förlorar mot alla brottare. Jag menar bara att det antagligen är den bästa chansen man har mot honom i dagsläget. Hans stående game är just nu på tok för bra för samtliga lättviktare i divisionen. Det såg på förhand ut som Kenny skulle kunna matcha honom åtminstone bitvis, men gick in med en gameplan som var lika dålig som svårförståelig.

  • Gunde skrev:
    16 december 2009 kl. 17:49

    Aldo är nog den svåraste matchen som BJ kan få om man inte kollar i högre viktklasser. Tror Aldo skulle kunna slå de flesta i UFC’s LW division

  • affe skrev:
    16 december 2009 kl. 19:47

    när BJ fightas i WW så lägger han bara på sig en massa onödigt fett, och att gå upp i muskler tror jag är svårt för BJ. Tror han får stanna i LW och så får UFC leta reda på några utmanare i Japan.

  • Tom skrev:
    16 december 2009 kl. 22:47

    tycker am inte kan jämnföra BJ från GSp 2 med den som är nu, han har nytt team med en galet bra träning han har ett nytt mål, och är otroligt säker i sig själv, kolla bara på hur avslappnad han var i diego fighten. Tro därför inte att GSP VS Penn 3 skulle se ut som två BJ orkar mer nu GSp är nog lika mycket maskin som Diego och de gick ju bra. Men lite matcher mot andra WW skulle var kul men övertygad om att han vinner dom. Handlar om att träna länge och få gå upp i vikt på ett bra sätt så de inte bara blir fett utan bra vikt som han lägger på sig om man säger så.

    sen Aldo tro inte så på de jätte mycket blir förs rematch med BRown för den killens del och den tar han inte mini Brock har lärt sig av misstagen omprogramerat och börjat träna igen. Och Brown vs Penn är ju troligare om de är som vi sagt tidigare att Penn ahr svårt med Brottare för de är Brown verkligen för Aldo kommer stå upp Och Penn kommer boxa sönder honom så att han och Diego kan sitta och jämföra vems nylle som mest er ut som en åker.

Lämna kommentar!

Följ kommentarerna via RSS.

* Obligatoriska fält

MMABloggen har stöd för Gravatars. För att skaffa din egna Gravatar, registrera dig på http://www.gravatar.com.