Hem » Krönikor, UFC

Onsdagskrönikan – De oslagbara mästarna

2 december 2009 kl.10:31 av Joakim Borgudd | 17 kommentarer

Vi på MMABloggen presenterar nu ”Onsdagskrönikan”. Där kommer vi varje vecka publicera krönikor om aktuella ämnen skrivna av våra egna skribenter samt av intressanta gästskribenter.

Det var inte särskilt många år sen som UFC regerades av Matt Hughes, Rich Franklin och Chuck Liddell. Jag och många andra trodde ingen skulle kunna besegra dessa herrar. Det var innan Georges St. Pierre och Anderson Silva kom in i bilden, eller St. Pierre förlorade ju sin första match mot Hughes. Men redan då såg man grunden till den fighter som i det andra mötet på UFC 65 fullkomligt skulle köra över Hughes, mannen som fram tills dess brottat sönder alla motståndare blev plötsligt mänsklig. Kommer samma sak hända snart igen?

Om vi istället kollar på Franklin så hade han bland annat demolerat Evan Tanners ansikte fullkomligt på UFC 53. Dessutom knockat Nate Quarry tillbaka till stenåldern i matchen efteråt, men det var innan han kom i vägen för den där smale brassen Anderson Silva. Jag hade inte riktigt lagt märke till honom tidigare, visst hade han besegrat Chris Leben i debuten, men inte skulle han kunna hota Franklin? Han behövde bara ett par minuter på sig för att mjuka upp Franklin med alla stående tekniker som finns innan ett knä sänkte mästaren och resten är historia.

För Liddell var det Quinton Jackson som kom tillbaka från Japan och för en andra gång besegrade ismannen. Det stoppade hans svit på fyra raka titelförsvar mot bland annat legenden Randy Couture två gånger, men till skillnad från weltervikten och mellanvikten har ingen riktigt tagit hans plats utan där har vi haft fyra mästare sen 2007. Och efter Lyoto Machidas möte med Mauricio ”Shogun” Rua är i alla fall inte jag riktigt övertygad om att han är mannen som kommer att styra divisionen i framtiden.

Men tillbaka till Silva och St. Pierre, inom en månad under hösten 2006 hade UFC fått två nya mästare och resten är ju historia. St. Pierre förlorade ju förvisso den där matchen mot Matt Serra. Sen dess är det 6 övertygande vinster för kanadensaren, varav tre varit titelförsvar. För Silva är den siffran 5 raka titelförsvar, men kunde varit sex då Travis Lutter inte klarade vikten i deras möte och han är den mest dominanta mästaren i UFC tillsammans med Tito Ortiz och Matt Hughes. Men jag kan inte undgå att tänka på till exempel Franklin och Hughes, kommer vi inom rimlig tid få se samma sak hända med mästarna vi har nu? Finns det någon oupptäckt talang någonstans som kommer att ta UFC med storm och knipa bältet utan att någon riktigt trodde det var möjligt?

Jag är faktiskt lite tveksam, för tillfället är alla mästare i UFC förutom Brock Lesnar rankade etta i världen av de flesta. I de flesta fallen finns dessutom de andra topprankade killarna även i UFC och i ganska många fall har de redan förlorat mot mästaren. Statistik från  Sherdog visar också att dagens mästare i flera fall ligger långt före snittet i UFC och man kan inte bli annat än imponerad.

Lättvikt: 3 regenter, 4 titelförsvar, 1,3 lyckade försvar per regent
Weltervikt: 8 regenter, 14 titelförsvar, 1,75 försvar per regent
Mellanvikt: 5 regenter, 8 titelförsvar, 1,6 försvar per regent
Lätt tungvikt: 10 regenter, 15 titelförsvar, 1,5 försvar per regent
Tungvikt: 14 regenter, 10 titelförsvar, 0,71 försvar per regent

Här har man listat alla lyckade titelförsvar efter viktklass. Regenterna är alltså de mästare  som lyckats försvara sin titel och som ni ser talar statistiken sitt tydliga språk, det är svårt att försvara en titel i UFC.

Därför är det imponerande att det i UFC just nu finns BJ Penn med två titelförsvar, Anderson Silva med fem och Georges St. Pierre med tre där alltså allla ligger före statistiken. Frågan är om det här kommer att bli vardag, kommer vi se mer dominanta mästare i UFC i framtiden eller är det en tillfällighet? Eller föresten kanske den mest intressanta frågan är vem av giganterna i UFC som först kommer att förlora sitt bälte? Vi har ju närmast BJ Penn som ska försvara sitt bälte mot Diego Sanchez, kommer vi få se bältet byta ägare redan där eller kommer BJ fortsätta att segla ifrån statistiken? Jag har ju svårt att se vem som ska besegra de här killarna just nu, men det tänkte jag även med Hughes, Franklin och Liddell.

17 kommentarer »

  • ludde skrev:
    2 december 2009 kl. 11:30

    Klart det kmr ngt bättre=)

  • Daniel Bodin skrev:
    2 december 2009 kl. 11:52

    Penn tror jag kan komma att få problem mot någon med riktigt bra kondition, storlek och bra brottning..och kan dominera honom på liknande sätt som St Pierre gjorde. Tror faktiskt Sanchez kan ställa till problem om han klarar sig till de senare ronderna.

    St Pierre ser jag inget hot mot just nu. Men då WW blir större och större tror jag vi kommer få se tronskifte även där inom iaf de närmsta två(?) åren

    Silva kommer förmodligen hålla sitt bälte i MW till han lägger av. Han har känts löjligt överlägsen på sistonde. Ser varken Marquart eller Belfort vinna där..

  • ludde skrev:
    2 december 2009 kl. 12:02

    Tror belfort har stor chans mot silva. Machida kmr få pisk av shogun. Gsp kmr nog vara kvar ett bra tag. Brock lär ju bli piskad av en bra striker

  • Slack MoFo skrev:
    2 december 2009 kl. 13:10

    Penn får stryk av Sanchez
    Silva får stryk av Nate the Great.
    GSP och Machida får inte stryk alls.
    Brock kommer inte att göra comeback.

    Kom ihåg var ni läste det först.

  • Robban skrev:
    2 december 2009 kl. 13:27

    Trevlig läsning när man pendlar från jobbet. Förstår dock inte varför så många höjer Franklin till skyarna? Visst han var ohotad under tid i UFC men motståndet var under all kritik. Mellanvikten var riktigt usel när han var champ och jag var inte det minsta förvånad när han fick stryk av Silva.

  • Joakim Borgudd skrev:
    2 december 2009 kl. 13:34

    Jo i efterhand kan man ju säga så om motståndet till Franklin, men det är alltid lätt att säga i efterhand. Han hade ju trots allt vunnit 8 raka matcher innan han mötte Silva och avslutat i 7 av matcherna.

  • Hepek skrev:
    2 december 2009 kl. 13:41

    Om ni tycker att silvas o gsp antal tittelförsvar är imponerande så kolla inn Fedors då, helt otroligt.
    Tror att om Musasi,Shields o Fedor kommer till ufc så ka det ske en del förändringar i toppen.

  • Tom skrev:
    2 december 2009 kl. 13:59

    Tro nog inte mellanvikten var så jätte usel egentligen, vi kan ju dock aldrig får rean på de för dom som var på topp då är inte på topp längre. Men håller helt med om denna frågan inte ett jätte ace fan men Hughes däremot helvete vad bra den killen var. De som gör han dålig idag är hans ego, att han är äldre och inte lika snabb och att han inte då förstår att han måste utvecklas. Men hade varit i sin topp form hade han fortfarande brottat sönder de flesta och nog även köttat GSP på en takedown. han måste utvecklas för att bli bra igen hitta nåt nytt för han är för sig i de han var bäst på sin brottning de räcker inte.

    Angående mästrarna svårt att se att någon slår dom men var samma sak förr, GSP känns mest överlägsen och är den som inte har någon riktigt som sticker ut som utmanare. Silva kommer få stryk tro jag antigen av den super snabbe Belfort eller den otroligt hårt jobbande NAte the great, Hendo tro jag har passerat sitt bäst före datum för att ta The spider, på Pride tiden hade han nog klå honom.

    BJ är nu vältränad och motiverad vilket är = livsfarlig ingen i Lättvikten knns i närheten av att kunan ta honom, han har kondis striking och ground game, detta kommer vi se när BJ kör över Diego nästa helg.

    Brock the monster Lesnar om och när han komer tillbaka från sin skadda kanske komemr ta en förlust sen kommer han bli arg, tränna som en galning komma tillbaka och gå bersek gång genom ALLA i divison sen kommer de mynna ut till kanske världens största mma match mot Fedor när han kommer vissa hur grym han är.

    LHW varken Machida eller Shogun kommer vara mästare länge här kommer bältet nog skifta mest. I denna vikt finns den nya GSP, Jon Jones kommer som den unga grymma talangen som vill och kommer bli bäst han kommer kötta många i divisionen . tito kan ha ett finger med i spelet om kan få den form han sa att ahn hade men som vi inte såg något av i matchen mot foreest. Couture kommer ge de sista av sin karrär i denna division och med den fortsatta otroliga kontrollen han visade mot Vera kommer han han att vinna många matcher till är de tillräckligt för att bli mästare igen ja kanske, jag tro de speciellt om han fortsätter att utvecklas för den 46 åriga brottaren har en helt otolig vilja. Sen kommer vi till skådisen Rampage killen med kanske mma världens störsat huvud och skönaste personlighet, han kommer göra någon film och komma tillbaka, men kommer han vara bra? JA om han hittar motivationen att träna och att vilja fightas. då kommer han fett nita Rashad. Sen kommer han kötta i divisionen och bli Camp.
    DOck är de svårt att säga vilka som slår vilka och hur länge mästarna håller men Jones blir mästar, Om rampage kommer tillbaka motiverad blir ahn också camp och om Couture klämmer fram det sisat ur sig själv kommer han stå där som camp innan sin pension.

    JAg älskar denna sporten!!!

  • Jakob skrev:
    2 december 2009 kl. 14:01

    Inte en chans att Shields skulle ta titeln i UFC.
    Anderson har mött väldigt mycket bättre brottare(Hendo), väldigt mycket bättre BJJ(Lutter) och standup kan ingen matcha honom i.
    Kan inte se Shields vinna mot någon av Belfort, Hendo(nu borta som det ser ut) eller Marquadt.

  • Alexander on tour skrev:
    2 december 2009 kl. 14:28

    Hur kan man seriöst säga att Marquardt slår Anderson Silva. I deras första match förlöjligade Silva honom stående. Sen dess har Silvas stand up blivit mycket (!) bättre.

    Om de möts igen kommer exakt samma sak att hända.

  • Peter skrev:
    2 december 2009 kl. 14:52

    Håller med slack mofo, förutom att marquardt skulle nita silva. no way asså… ser riktigt märkt ut för lesnar. man hade hellre sett honom få nit än att han slutaer så här.

  • kakka skrev:
    2 december 2009 kl. 15:48

    Att Liddell skulle ha varit oslagbar då fanns ju aldrig riktigt på kartan av den anledning att Pride fanns och sedan upplöstes. Där fanns killen som slog Liddell tidigare och även Wand (som visade sig ha uppnått bäst före datum när Pride lades ner), Shogun… the list goes on…

    Nästa konung som kommer att bli störtad är svårt att peka ut. Anderson och GSP ser riktigt svåra ut för tillfället. Men det kan alltid komma ngn ny talang uppoppandes ur marken inom ett par år. Just med detta i bakhuvudet så är det kanske otroligt att Anderson kommer att falla innan pension, det skulle vara mot Belforts oberäkneliga nävar men även där ser jag ”The Spider” som den store favoriten.
    Den som hänger lös är väl kanske BJ. Vad skulle hända om Aoki eller plötsligt Joachim Hansen fick för sig att gå till UFC? Även om det är otroligt är det möjligt. Eller så kanske BJ tappar motivationen igen och får se sig slagen av ngn annan i UFC:s division som tar träningen på större allvar.

    Sen är det frågan hur länge ”The Last Emperor” hänger med. Han har ju vid flertalet fall varit ute på hal is men ständigt kommit tillbaka och lyckats tokknocka eller submitta motståndaren. Men förr eller senare kanske det är någon som sänker honom? Gissningsvis Barnett eller Brock skulle jag gissa, om nu någon lyckas.

    Det allra troligaste är väl helt enkelt att någon av champsen helt enkelt blir för gammal och sedan åker på spö otippat. Det har ju hänt många förr och kanske kommer att hända igen. Kanske är det dags för Fedor först?

  • Reellron skrev:
    2 december 2009 kl. 16:12

    Mousasi o Fedor skulle ha relativt bra chans att ta bältet i UFC (speciellt om inte Brock är där) men med talangpolen som finns i UFC skulle Mousasi förmodligen förlora det inom tre titelförsvar.
    Men Shields.. sluta nu.. :p Hade kanske varit kul o se honom i UFC för att bli utstrypt av Damian Maia men han skulle inte ha nån större chans mot Silva, Marquardt eller Henderson(om han kommer tillbaka). Eller om han nu skulle köra WW så har han ingen större chans mot Fitch, Koscheck, Alvez eller GSP.
    Finns bara två dominanta mästare, GSP o Silva, vi kan lägga till BJ Penn på den listan om han besegrar Diego Sanchez, han första riktiga test (i LW) sen han besegrade Sean Sherk för 1,5 år sedan.
    Att Machida inte är en dominant mästare behöver man väl inte ens argumentera för även om man är knäpp o tycker han vann mot Shogun så var det en jämn match.

  • Akira skrev:
    2 december 2009 kl. 16:41

    Nej, Nate kommer inte nita Spindeln. De enda i titel-ligan som skulle kunna hota honom just nu, som jag ser det är Henderson med hans haka och brottning, och Belfort med hans snabba händer.

  • dinho skrev:
    2 december 2009 kl. 17:20

    mycket intressant har haft samma tanke i huvet^^

  • Ludde skrev:
    2 december 2009 kl. 21:17

    Brock kmr förmodligen få nit av big nog eller ngn med rejäl ko-power typ shane carwin.
    Att snacka om att machida är överlägsen i divisionen är bara skitsnack. Visst är han grym, men vi såg vad som hände med honom förra matchen (Spräckt läpp, brutet revben och sönderslaget ben) Shogun for champion!
    Jag tror helt seriöst att belfort skulle ha en stor chans på silva, men om han loosar mot honom så har nog ingen annan i divisionen chans att to honom. Kanske wanderlei om han av ngn anledning kmr tillbaka i prideformat=). Marquardt är också grym men han gör mkt småfel, vilket man inte kan göra mot silva.
    Gsp är enligt mej den mest överlägsna mästaren för han e så satans wellrounded och grym på exakt allt. Thiago alves och Bj penn har typ bäst takedowndefense i ufc och båda blir stenhårt nedtagna av gsp. Vafan liksom?
    Bj är riktigt grym och om han hade skaffat en maxad cardio hade han varit riktigt bra. Och nej, han skulle verkligen inte få stryk av aoki eller hansen. Aokis standup är ren skit och Bj har minst lika bra standup som hansen samtidigt som han är en sjuhelvetes grappler.

  • tojo skrev:
    2 december 2009 kl. 22:00

    Jag saknar en vettig visuell översikt över titelhållare och titelförsvar genom tiderna. Jag skulle vilja se t.ex. en graf för varje viktklass i vilken tid ses på X-axeln och en mängd namn på alla titelhållare i klassen på Y-axeln. Utmanare står med som en punkt på grafen och lyckas utmanaren så hoppar linjen över till dennes rad på Y-axeln. Misslyckande syns alltså bara som ett jack på linjen, med namn och kanske tid/event. Ett streck med många jack kännetecknar de vassaste gubbarna. Långa streck utan jack visar vilka som är pussies (Alistair…)

    Någon med lite programmeringskunskaper som vill realisera idén? Den kanske kan underhållas i realtid via MMA-bloggen?

Lämna kommentar!

Följ kommentarerna via RSS.

* Obligatoriska fält

MMABloggen har stöd för Gravatars. För att skaffa din egna Gravatar, registrera dig på http://www.gravatar.com.