Hem » UFC, UFC 108

UFC 108 tar form

29 november 2009 kl.15:15 av Joakim Borgudd | 37 kommentarer

UFC har nu valt att presentera större delen av kortet för UFC 108 som går i Las Vegas den 2 januari. Det är ett kort som plågats av skador men trots det bjuder på många riktigt spännande matcher även om de största namnen saknas. Huvudmatchen går mellan Rashad Evans och Thiago Silva där den gemensamma nämnaren är att båda två förlorat mot Lyoto Machida, en vinst där och segraren kastas tillbaka i titelstriden.

Bland de övriga matcherna ser vi en spännande lättviktsmatch mellan Tyson Griffin och Jim Miller samt en match mellan Carlos Condit och hårdslående Paul Daley. Dessutom deltar båda bröderna Lauzon samt superdansken Martin Kampmann som gör sin första match efter förlusten mot Daley. Men som ni ser är det lite tomt på huvudkortet, kanske blir det en match för Junior Dos Santos. Han skulle ha mött Gabriel Gonzaga, men denne fick nyligen dra sig ur på grund av en infektion. Gå vidare för att se alla klara matcher.

Huvudkort
Rashad Evans vs Thiago Silva
Tyson Griffin vs Jim Miller
Carlos Condit vs Paul Daley

Underkort
Joe Lauzon vs Sam Stout
Dan Lauzon vs Cole Miller
Martin Kampmann vs Rory Markham
Rafaello Oliveira vs Sean Sherk
Jake Ellenberger vs Mike Pyle
Ryan Jensen vs Mark Munoz

37 kommentarer »

  • El Matador ! skrev:
    29 november 2009 kl. 15:32

    BLÄ!, riktigt dålig card!!!

  • Joakim Borgudd skrev:
    29 november 2009 kl. 15:34

    Tycker du? Alltså jag är fan mkt sugen på den galan, inte de största namnen men ett par bra matchningar, Condit vs Daley kan bli grym, sen unga hungriga killar som Jim Miller, Dan Lauzon, Cole Miller, Joe Lauzon. Och dessutom comeback för Kampmann!

  • Karl-GSP skrev:
    29 november 2009 kl. 15:47

    Vad ovanligt det känns att kika på den nya sidan. Man vänjer sig väll snart :D

    Ärligt talat så tycker jag faktiskt att huvudkortet är rätt mediokert (i förhållande till hur det kan vara) – men att underkortet ser riktigt roligt ut.

    Ska bli en spännande gala :)

  • Morgall skrev:
    29 november 2009 kl. 15:48

    Sätt Rory Markham Vs Martin Kampmann på huvudkortet, den är nog minst lika intressant som Tyson Griffin vs Jim Miller.

  • lars skrev:
    29 november 2009 kl. 16:04

    UFC får ta tag i det här nu. Det är den ena skitgalan efter den andra.

  • MMAFan skrev:
    29 november 2009 kl. 16:10

    Hur kan man klaga över galans kvalité när folk blivit skadade/sjuka, finns väl inte så mycket att göra. Kortet ser ändå rätt hyfsat ut. Daley mot Condit blir nog bästa matchen på galan.

  • Joakim Borgudd skrev:
    29 november 2009 kl. 16:11

    Morgall, Griffin är 7-2 i UFC och Miller 4-1 så den känns trots allt mer som en match som rör toppstriden i divisionen. Men visst är det ett något svagt huvudkort men däremot sjukt bra underkort.

  • juelz skrev:
    29 november 2009 kl. 16:11

    Ingen av matcherna känns speciellt spännande, UFC har snålat med bra huvudmatcher ett tag nu tycker jag. Självklart har det varit helt sjukt mycket skador men ändå. Korten blir tunnare på namn för varje gala nästan, Det här är ju nyårsgalan också och då brukar man ju få se i alla fall minst 3 matcher med stora namn… Hoppas på bättre tillskott till den här galan.

  • Simon skrev:
    29 november 2009 kl. 16:13

    Ja fattar inte hur man kan klaga, kan ju inte hjälpa folk blir skadade., ufc spöar ju ändå alla andra galor. Tycker kortet ser riktigt intressant ut, många lovande och spännande namn. Jag har gillat båda senaste galorna.

  • Klasse skrev:
    29 november 2009 kl. 16:23

    Orka klaga, minns tillbaka på den tiden då man HÖGST fick två galor på månad och då var det ju knappast bara toppmatcher som fanns med på de korten. Så sluta klaga och njut istället.

    Oavsett det så tycker jag det är ett grymt kort, blir kul att se JLO back in action.

  • Klasse skrev:
    29 november 2009 kl. 16:25

    Sen är det ju oftast såna här galor som överraskar. UFN har alltid de bästa matcherna enligt mig. Minns inte en enda match från UFC 100 som särskilt fantastiskt och det skulle ju vara århundradets kort.

  • Björn skrev:
    29 november 2009 kl. 16:59

    Tacka vet jag 107, 108 ser relativt ointressant ut efter alla avhopp.

  • Sparre skrev:
    29 november 2009 kl. 17:07

    UFC 110 känns som ett helt okej card också;

    Nogueira vs. Velasquez
    Wanderlei Silva vs. Bisping
    Cro Cop vs. Rothwell

    Även Jardine vs. Franklin kan vara aktuell för galan.

  • Richard skrev:
    29 november 2009 kl. 20:08

    Folk har fan gnällt inför varenda gala på senaste tiden nu över hur mediokra cards det har varit, men efter galorna har alla varit glatt överaskade över hur bra det var.
    Bara för att alla fighters inte är topcontenders så betyder ett inte att det blir en dåliga matcher.

  • lars skrev:
    29 november 2009 kl. 20:10

    Nog och Wandy är ju slut och likaså CroCop. Rothwell,ha ha Ja det behöver vi väl inte gå in på. Finns ju massor av bra gubbar. Frankie Edgar ,Dos Anjos,
    Demian Maya etc

  • juelz skrev:
    29 november 2009 kl. 21:56

    Jag förstår ju att det har varit väldigt mycket skador och man kanske har blivit lite bortskämd med bra matcher. Men man vill ju i alla fall se en huvud match där man bryr sig om någon förlorar eller vinner, En fight man kan leva in sig lite i. Dem senaste två galorna med Couture vs Vera och Forrest vs Tito 2 kändes inte speciellt spännande helt ärligt. Penn vs Sanchez ser jag fram emot men Evans vs Silva som huvudmatch… Det är inte så att man hoppar upp i taket av glädje precis, Det är ingen fight man ser fram emot så speciellt mycket. Sen att resten av kortet ser ut som ett Fight night kort hjälper ju inte mycket heller, Visst kommer jag antagligen sitta uppe kl 4 på natten och titta ändå men man hade väl hoppats på lite mer när det är ett nyårskort vi snackar om.

  • Farujah skrev:
    29 november 2009 kl. 22:02

    Frågan är ju vad detta kommer att innebära för UFC ekonomiskt när dom allra största stjärnorna som Brock Lesnar, GSP, Anderson Silva, Rampage jackson, lyoto machida, shogun rua osv inte ser ut att gå match den närmaste tiden. Och med Henderson utanför på grund av kontraktsdispyter så ser det ganska mörkt ut just nu.

    Känns som att det är nu som strikeforce har sin chans, när UFC går lite på knäna, att verkligen etablera sig. Att sno Henderson är ju inte omöjligt, då strikeforces mer flexibla kontrakt ger Henderson möjlighet att även fightas i japan, något han tidigare pratat med värme om när han hänvisade till att fighters inte längre har samma alternativ som när Pride fanns.

    Strikeforce måste lyckas få hem Alistair overeem, för man ser verkligen ut att han en sjukt intressant tungviktsdivision, mer intressant än UFCs skulle jag vilja säga. Jag menar, titta bara på namnen:

    Fedor, Arlovski, Brett Rogers, Alistair Overeem, Fabricio Werdum, Bigfoot Silva är ju samtliga riktiga toppnamn.

    Josh Barnett kommer säkerligen att gå matcher i strikeforce när han har rett ut allt, och när aleksander emelianenko fått ordning på sina hälsoproblem, blir han säkerligen också ett intressant tillskott.

  • Ludde skrev:
    29 november 2009 kl. 22:25

    Fattar inte varför alla whinar? Killar som Tyson griffin, condit eller paul daley levererar MINST lika mkt som dem större namnen om inte mer? Tyson griffin har varit med i några av tidernas bästa matcher! Riktigt bra kort tycker jag! Mycket bättre än 105 och 106.

  • kakka skrev:
    29 november 2009 kl. 22:29

    Bra skrivet Farujah, du speglar mina egna tankar mycket bra.

    Vill bara tillägga att Strikeforce: Rogers vs Fedor har ju spöat de flesta senare UFC galorna och förmodligen kommer att vara, inte bara ett utan två snäpp bättre än allt vad UFC kommer kunna hosta fram den närmaste tiden.

    Och lyckas man att knyta till sig Barnett som Farujah nämner så är den HW-divisionen minst lika bra som UFC:s.

    Bara en fråga: har Arlovski kontrakt för Strikeforce?

  • Ludde skrev:
    29 november 2009 kl. 22:31

    Bisping vs leben har förfan varit huvudkort? kom ihåg det!

  • Joakim Borgudd skrev:
    29 november 2009 kl. 22:40

    Arlovski har inget kontrakt med Strikeforce, han var utlånad en match dit från Affliction. Så just nu är han helt fri från kontrakt, men en av toppkandidaterna lär vara Strikeforce, finns väl bara de och UFC i hans värld.

    Så Strikeforce lär ligga bäst till. Men vem vet, Dana har överraskat förr, snor Arlovski för att jävlas, efter förlusterna på sistone är han i sämre position att förhandla fram topplön men är ett stort namn.

  • Tom skrev:
    29 november 2009 kl. 23:17

    tycker de är roligt att nu när UFc har som ni säger galor utan några ”stjärnor” så går de så himla dåligt för som, fighterna på detta kortet kan bli grymma de måste inte vara killar som brock, gsp och anderson silva för att galoran ska bli nåt att ha. och kom igen det ända som gjorde strikeforce gala bra var ju hypen kring Fedor, galan var ju inget vidare förutom den matchen och de var ju ingen av de bästa matcher genom tiderna direkt.JA meanr UFC 105 i manchester slog ju den strikforce galan som om Junie Brownings bror hade mött Brock Lesnar. Så tror inte och tycker inte att UFC ahr någon direkt kris och Strikforce har fortfarande inte kunnat sätta ihop ett card som fått UFC i gungning.

  • Ludde skrev:
    29 november 2009 kl. 23:28

    @ tom
    Tycker faktiskt att werdum – silva matchen var en av de bästa iår!

  • Tom skrev:
    29 november 2009 kl. 23:42

    @Ludde
    ojoj vad jag inte håller med

  • Farujah skrev:
    30 november 2009 kl. 00:23

    Tom, frågan är ju hur resonerar här, menar du på allvar att UFC 105 var bättre än strikeforce galan? Jag skulle vilja säga att Fedor vs Rogers var en av dom mest underhållande tungviktsmatcherna som jag sett på länge, länge sen jag såg UFC ha någon särskilt bra sådan.

    Silva – Werdum hade fan allt, både grappling och striking, fantastisk match för en MMA älskare!

    Åtminstone 3 av matcherna på main event hos strikeforce var riktigt underhållande, medan alla matcherna på UFC 105 var sömnpiller!

  • Ludde skrev:
    30 november 2009 kl. 00:43

    Word @ farujah

  • Tom skrev:
    30 november 2009 kl. 00:56

    @Farhuja
    hahahahah ja nä du tycker att Fedor Vs Rogers va en av de mest underhållande tungvikt matcherna för att Fedor var med och inte av NÅGON annan anledning.
    Och jag säger inte på nåt sätt att den matchen eller werdum fighten var dålig är tråkig.
    Men jag menar på absolut fulaste allvar att UFc 105 var bättre än Strikeforce Fedor VS Rogers.
    Tycker faktiskt på helt allvar att den var så mycket bättre som Brock skulle vara i en match mot Junie Browning bro.
    De va fan fight i alla matcher lite mindre i Couture dock, men fan vilken brottning gubben ahr gör de själv när du är 45, kontrollera en 20 mot buren på de sättet.
    Bispings kross av Kang, Swick skrek när Hardy slog honom i huvudet. Gustavssons knock, Brown VS wilks grötandet och Andrew winners minn Hendo slägga.
    Det va en jävligt bra gala som många såg ner på bara för att de inte fanns tillräckligt många ”Stjärnor” men mer än h’lften av dom är ju i alla fall roligare än Fedor. Visst killen fightas insane!! bra men fy fan avd tråkig han är som att jämnföra sagan om ringen trilogin med en times new roman skriven uppsats från femman om sommar lovet, fatasilös, stel och sövande.
    Tack o godnatt för idag underbara MMA värld:D

  • Farujah skrev:
    30 november 2009 kl. 09:55

    Tom, går ju inte disskutera med dig, först och främst så verkar du fullkomligt blind. Frågan är ju om man ens bör ta dig på allvar då du skriver som en 10 åring som är hög på testosteron. Fightas fedor tråkigt? Vem tycker du i så fall bjuder på roliga matcher, Brock Lesnar, som ligger och torrjuckar sig till seger? Fedor gör misstag som alla andra och försätter sig i svåra situationer, men han är samtidigt en mästare på att ta sig ur dom. Det är därför folk älskar honom.

    Vilken Tungviktsmatch har UFC arrangerat i år, har varit bättre än Fedor – Rogers, och Silva – Werdum? Jag har fan inte sett någon i alla fall.

  • MMAFan skrev:
    30 november 2009 kl. 10:17

    Haha pinsamt att säga att Brock ligger och torrjuckar sig igenom sina matcher, ang. ”Tom” har du väl helt rätt dock.

  • Tom skrev:
    30 november 2009 kl. 10:29

    @Farhjua
    ska ta och förklara lite för dig
    ”men mer än hälften av dom är ju i alla fall roligare än Fedor. Visst killen fightas insane!! bra men fy fan avd tråkig han är.”
    om du inte är insatt i dagens uttryckts språk så syftar ”insane2 i denna meningen på något positivt, att jag tycker att Fedor fightas grymt bra!!, men de jag vill ha fram är att han är en otroligt tråkig figur/person. Han har inget speciellt och inget roligt, han är jävligt tråkig på det planet helt enkelt.

    Sen blind, läs Ordentligt istället, sen skriva som en tio åring hög på testosteron, vet jag inte ej avd du menar, visst stavfel och grammatik fel? Ja men in så koncentrerad på detta klocka ett på natten. sen måste man ju inte använda sig av samma jämförelser hela tiden utan lite roligare att sväva ut lite.

    sen tungvikts möten i UFC som slår Nog VS Couture, Brock VS Mir 2, Cain VS Kongo ja dom tre slår bägge natcherna i Strikeforce, och JA jag menar allvar , för du lär ju fråga detta. Men sen är ju inte du och Dana White direkt buddies heller så är väl lite samma sak där som i Fedor frågan.

  • Farujah skrev:
    30 november 2009 kl. 11:13

    Snälla, menar du på allvar att mir vs Brock 2 var en bättre match? Den var ju sjukt tråkig? Brock låg på Frank hela matchen, och poundade ut honom till slut? Själva matchen var ett sömnpiller där det i regel var väldigt lite action. Couture vs Nog var bra faktiskt, där håller jag med dig, men Kongo vs Cain var ju sjukt ensidig, dock var cain imponerande.

    Fedor däremot, låter sina fighter tala för sig själv, han behöver inte ställa till med en massa skandaler där han förolämpar sponsorer osv. Bara efterblivna WWE fans som tycker att Lesnars fasoner var roliga.

    Mitt enda problem med Dana White är att han är en notorisk lögnare, inget annat.

  • Tom skrev:
    30 november 2009 kl. 11:39

    Nu tycker jag dock att Brock bara låg på Mir. Nog vs couture kul att vi har en likadan åsikt.sen cain vs Kongo var bra dels för cain gryma brottning och att Kongo kunde och var nära att släcka cain när som helst.
    Den hatar jag www och var inte ett brock fan innan han kom till ufc, och tycker väl inte heller att man behöver hålla på som han. Men de är ju roligt med en personlighet i alla fall, fedor känns nästan helt personlighets lös mer som någon sovjetisk mma robot gjord gör att sänka alla amerikaner. Detta göra att kan hellre ser andra fighters istället för fedor, typ bj, Hardy, gsp,hughes, groove,rampage och liddell m.m dom kanske inte fightas bättre men dom är roligare och så mycket sämre brukar inte deras fighter vara en del är bättre.

  • Jarre skrev:
    30 november 2009 kl. 12:34

    Förlåt, men jävlar vad illa du skriver Tom.

  • Farujah skrev:
    30 november 2009 kl. 13:22

    Tom, jag förstår inte hur en vettig människa kan tycka att UFC 105 var bättre än strikeforce kortet, som var ett av dom bättre i år.

  • Ludde skrev:
    30 november 2009 kl. 15:56

    HAHAHAHA

  • Jakob skrev:
    30 november 2009 kl. 16:25

    Tycker samtliga här inne glömmer WEC. ‘

    *Cerrone vs. Henderson var ju helt makalöst bra
    *José Aldo är världens mest underhållande(och bästa) fighter just nu.
    *Brown vs. Faber II när Urijah hade brutit båda sina händer och fightas i 10(15?) minuter med bara armbågar samt illskrik varje gång hans instikt sa till honom att det var en bra idé att slå med händerna.

    Nästan samtliga galor i WEC på senaste tiden har varit helt makalöst bra.
    F.ö. var Strikeforce-galan riktigt sunkig(om det inte var någon nerbantad version jag tankade hem). Missförstå mig inte, fighterna var bra men kvalitén på galan var fan katastrof.

  • Ludde skrev:
    30 november 2009 kl. 20:58

    Tycker alltid wec levererar mest av alla galor, men 44 var fan riktigt usel enligt mej. Allt förutom huvudmatchen

Lämna kommentar!

Följ kommentarerna via RSS.

* Obligatoriska fält

MMABloggen har stöd för Gravatars. För att skaffa din egna Gravatar, registrera dig på http://www.gravatar.com.